online bedrijfsfilm

bedrijfsfilmDat er bedrijfsfilms gemaakt worden wisten we natuurlijk al langer dan vandaag. Maar wat kunnen ze vandaag te dag bieden? Heeft het überhaupt wel zin om zo’n soort film te laten maken?

Doel

Elke film heeft zijn sterke en zwakke punten, een film maak je voor een bepaalde doelgroep. Dat geldt ook voor een bedrijfsfilm.

Voor een klant die geïnteresseerd is in uw bedrijf werkt een bedrijfsfilm mee in de eerste beoordeling. En als de film de klant kan overtuigen dat u een solide partner bent is al veel gewonnen.

Wat wel en wat niet?

Internet is vluchtig dus een film van 10 minuten is niet aan te raden. Voor een kennismakingsfilm zou ik 1-3 minuten aanraden, uitzonderingen daargelaten.

Een goede film bestaat uit kop, lijf en staart. Ontbreekt er één dan komt de boodschap niet goed over en slaat u de plank mis.

vertel-niet-allesVertel niet alles

Ik kom video’s tegen die vol staan van informatie, na geen minuut haak ik af. De kunst van het vertellen is om beperkt te houden. Het leuke van de films die ik maak dat ik deze ‘uitdaging’ vaak tegen kom. Gelukkig krijg ik het vertrouwen van mijn klanten om tijdens het voortraject het script samen met hun te schrijven. Tot nu toe werpt dat de vruchten af.

Inspiratie

Ik laat mij inspireren door creatieve video’s die ik zie op internet en TV. Een gaaf video effect kan mij inspireren om deze te gebruiken en zodanig aan te passen dat het in de huisstijl van de film past.

Vaak is dit een ‘trail-and-error’ fase. Het is zoeken naar datgene wat past. Soms sla ik door in het maken van een speciaal effect dat ik dan de dag erna erachter kom van dat ‘het net niet is’. Maar juist deze fase geeft mij ruimte om buiten de gebaande wegen te lopen, voor mij werkt dat erg goed.

Tot slot

Het maken van een bedrijfsfilm op internet komt veel kijken. De teller van YouTube vertellen niet alles, want als u 1 of 2 klanten wint uit een video is dat al de moeite waard?